Marbodalteatern ger: ”E-tjänster och björntjänster – historien om en förskoleplats”

Idag fick jag ett brev från Lidköpings kommun. I brevet stod det att vi fått ett erbjudande om barnomsorg för Ivar, men inte vilket erbjudandet var, utan att jag skulle logga in på ”Självservice förskola och fritids” för att se det. Ja, det låter ju enkelt, men icke.

I brevet stod det att ”Självservice förskola och fritids” finns på lidkoping.se under e-tjänster. Detta läste jag mig noga till efter att ha gjort ett försök att hitta den på egen hand – jag tänkte hur svårt kan det vara? och för andra gången på samma dag kunde jag med facit i hand svara skitsvårt. (Första gången var när jag lite snabbt och lätt skulle sätta tillbaka det nytvättade överdraget på bilstolen som Ivar snart ska börja använda.)

Nåväl, efter en stunds ihärdigt avsökande av skärmen hittade jag den lilla länken e-tjänster som placerats längst till höger under huvudmenyn. Yes! tänkte jag, nu är saken biff. Men icke. Under barnomsorg i listan med e-tjänster hittade jag dessa tre alternativ:

  1. Ansöka om ny plats i förskola, familjedaghem eller fritidshem samt ansöka om omflyttning
  2. Apply for children daycare
  3. Registrera schema, göra inkomständring och säga upp en plats

Vilket av dessa tre skulle du välja? Alternativ 2 räknar jag bort, eftersom det verkar vara alternativet för de som inte kan svenska. Jag började med att klicka på den första, eftersom det ändå handlar om en ny plats, men den e-tjänsten använde jag när jag ställde Ivar i kö, och jag vill verkligen inte göra något som riskerar att sabba själva köandet. Säga upp en plats, som alternativ tre anger, vill jag ju absolut inte heller. Suck.

Frustrerat bestämde jag mig för att göra en sökning istället. ”Självservice förskola och fritids” dyker upp som förslag om man skriver självservice i sökfältet så jag valde det, och reflekterade över att det finns som förslag där trots att det inte finns som alternativ under e-tjänster.

Sökningen ger en ”Självservice förskola och fritids”-länk som första resultat och när jag klickade på den hamnade jag på en sida som beskriver de tre tjänsterna ovan lite utförligare. Längst ner under ”Schema, Inkomstuppgift och Uppsägning” står det att om jag fått ett erbjudande om plats kan jag svara på erbjudandet med hjälp av denna e-tjänst. Det är alltså alternativ 3 som är rätt svar. Ta-daa! (Jag orkar inte ens kommentera att det skulle sitta fint med konsekvens i benämningen av en och samma e-tjänst.)

Hur som haver, så här långt in i berättelsen så kunde jag äntligen logga in och konstatera att den här lilla parveln börjar på Örslösa förskola i slutet av augusti:

Ivar i vedkorgen

Stort.

Men märkligheterna fortsätter. Det finns tre fält där jag kan fylla i/ändra kontaktuppgifter – mobiltelefon, mejladress samt mejladress till arbetet. Till arbetet? But why? En mejladress är väl ganska lagom, och så väljer man själv om man vill uppge en privat eller en jobbkopplad? Under Jörgens namn finns endast fältet mejladress till arbetet, och det är för mig helt obegripligt.

När jag har svarat så syns inte det i e-tjänsten, alltså om jag går in på platserbjudande igen så ser det ut precis som innan jag klickade i mitt svar och tryckte på Skicka-knappen. Jag blev så pass osäker av detta att jag var tvungen att kolla bekräftelsemejlet ytterligare en gång för att se att jag faktiskt tackat ja.

Bekräftelsemejlet skulle också må bra av att ses över. Det är onödigt generellt att det bara står  ”Bekräftelse” i ämnesraden istället för till exempel ”Bekräftelse: platserbjudande förskola eller familjedaghem”, och att inleda med

Tack för ditt svar

Tack

är visserligen artigt men lite väl underdånigt och ganska konstigt.

Tack gode gud att lidkoping.se är på väg att göras om, och fan vad skoj att jag är med och jobbar med detta! Min målsättning är att ingen ska känna sig nödgad att skriva ett sådant här blogginlägg igen… Det är förstås inte bara upp till mig och de andra på Duva, utan hänger lika mycket på de redaktörer som ska fylla webbplatsen med innehåll (förutsatt att vi gjort ett bra jobb med ramverket). Jag kommer att ha ett finger med i spelet både när det gäller användbarhet och hur innehållet ska struktureras och skrivas, så det är väl bäst att jag gör väldigt bra ifrån mig helt enkelt.

2 reaktion på “Marbodalteatern ger: ”E-tjänster och björntjänster – historien om en förskoleplats”

  1. Mormor

    Ja herregud, som när man ska hitta öppettiderna för soptippen i Laxå.
    Då måste man veta att den ligger i ett kommunalt bolag. Självklart tycker de på kommunen.
    Att Ivar är så stor redan – otroligt vad fort tiden går!

    Svara
    1. Karin Inläggsförfattare

      Att organisera informationen utifrån organisationsschemat är nog det allra sämsta sättet.

      Ja, tänk va! Jag tror att han kommer att tycka att det är hur kul som helst med föris.

      Svara

Lämna ett svar till Karin Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *